صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 7298
تعداد نوشته ها : 4
تعداد نظرات : 2
Rss
طراح قالب

حمایت چرا ؟ ویرایش پنجم

از من پرسید : چرا کمک ؟!    
   گفتم : چرا نه ؟!
گفت : آن‌ها که هم‌مذهب  یا  هم‌وطن ما نیستند؛ وظیفه‌ای نداریم!!   
    و من گفتم ...
*****

بسم الله الرحمن الرحیم

از دریچه‌ی این پنج نگاه، می‌توان ضرورت حمایت از مردم فلسطین را تحلیل نمود : 

نگاه اول:حمایت ازکرامت انسان موحدمسلمان مظلوم

                 1. انسان 
 انسان ـ که اشرف مخلوقات الهی است ـ دارای حرمت وکرامتی است که همه‌ی ما باید آن را حفظ کنیم،هم برای خود و هم برای دیگران؛و در همین راستا باید چتر مهربانی‌مان را نسبت به همه‌ی انسان‌ها بگسترانیم.

حضرت امیرمؤمنان‌ علی‌"علیه‌السلام" می‌فرمایند:
«
وَ أشْعِرْ قَََلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ ... فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ‏».
(نامه53 نهج البلاغه به‌مالک اشتر)
 مهربانى با مردم را پوشش دل خویش قرار بده ... (چراکه)مردم دو دسته‌اند؛ دسته‌ای برادر دینی‌تو و دسته‌ای دیگر همانند تو درآفرینش‌اند(گرچه هم‌مذهب تو نیستند).

حمایت و دفاع از انسان‌ها و یاری‌رساندن به آن‌ها هم به‌دنبال همین وظیفه‌ی اسلامی است.
پیامبر اکرم"صلی‌الله‌علیه‌وآله" می‌فرمایند:« مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ! فَلَمْ یُجِبْهُ،فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ‏».
هر کس ندای استغاثه و یاری طلبی انسانی
را بشنود اما اجابتش نکند،مسلمان نیست. (وسائل الشیعه ج15 ص141)
حضرت نفرمود ندای مسلمانی، بلکه فرمود ندای انسانی
.

مردم فلسطین هم انسان‌اند؛ از این جهت حق انسانی بر همه‌ی ما دارند و ما به مقتضای وظیفه انسانی‌اسلامی خویش، باید از آنان دفاع کنیم .     

         2. موحد
انسان‌هایی که معتقد به وحدانیت خدا باشند‌ ـ از هردینی که باشند ـ دارای احترام ویژه‌ای هستند.مردم فلسطین را همین موحدان تشکیل می‌دهند،چه یهودی و چه مسیحی و چه مسلمان؛
وما باز به‌دلیل وظیفه‌ی توحیدی‌اسلامی،بایدازآن‌هاپشتیبانی کنیم
.           

       3. مسلمان
مسلمانان بخاطر اسلام‌شان کرامت مضاعفی پیدا می‌کنند .اکثریت اهل فلسطین هم مسلمان‌اند و این مسئولیت ما را سنگین‌تر می کند. به‌همین دلیل، ما با کمک‌های مادی و معنوی خود،از آن‌ها حمایت می‌کنیم.             

       4. مظلوم
مردمی که مورد ظلم واقع شده باشند ـ چه کافر باشند و چه موحد ـ از هر دینی که باشند، حرمت زیادی دارند.

وقتی از امام حسن مجتبی"علیه‌السلام" سوال شد: ... بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟فرمودند : «دعای مظلوم و انتهای دید چشم ». کَمْ بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأرْضِ؟ قَالَ ... دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَ مَدُّ الْبَصَرِ. ( بحار الأنوار ج‏10  ص 130)
این چنین آه و دعای مظلوم از زمین اوج می‌گیرد و به آسمان ملکوت می‌رسد.
به فاسق و گنهکار هم نمی‌توان ظلم کرد؛حتی برای اجرای حدود، نمی‌توان پا را فراتر گذاشت و ظلم به او را مباح دانست، بلکه تنها از راه مناسب و مشروع می‌توان اورا عقوبت و کیفر کرد.

حال چه کسی است که منکر مظلومیت و اضطرار شدید مردم فلسطین باشد؟!  

 

نگاه دوم : حمایت از جامعه اسلامی
چشمان‌مان را بازتر کنیم.با نگاهی عمیق می‌توان دریافت که تعرض به فلسطین، تعرض به جامعه‌ی بزرگ اسلامی است. فتح فلسطین به منزله‌ی فتح دروارزه‌ی خاورمیانه‌ی اسلامی است و راه را برای حمله به کشور‌های اسلامی دیگر از جمله ایران باز خواهد کرد.
حمایت ما از فلسطین، حمایت از جامعه‌ی اسلامی است که خود در آن زندگی می‌کنیم. بنابراین حمایت‌ما از آنان، حمایت از خودمان است. اگر دزدی به خانواده و خانه‌ی ما تعرض و تجاوز کند، آیا ما از حریم خود دفاع نمی‌کنیم؟!

  • امام خمینی"رضوان الله علیه" :

همه باید بدانند که هدف دولت‌های بزرگ از ایجاد اسرائیل، تنها با اشغال فلسطین پایان نمی‌پذیرد؛ آن‌ها در این نقشه‌اند که تمامی کشورهـای عربی را به همان سرنوشت فلسـطین دچار کنند.(صحیفه نور ج 5 ص 193)
اسرائیل قناعت نمی‌کند به آن‌جایی که هست؛قدم ‌قدم پیش می‌رود.(صحیفه نور ج 18 ص93)
سران کشورهای اسلامی باید توجه داشته باشند که این جرثومه‌ی فساد را که در قلب کشورهای اسلامی گماشته‌اند،تنها برای سرکوب ملت عرب نمی‌باشد، بلکه خطر و ضرر آن متوجه همه‌ی خاورمیانه است. (صحیفه نور  ج 1ص 209)

  • مقام معظم رهبری"مدظله‌العالی" :

هدف واقعی و نهایی اسرائیل و امریکا از این جنایات فجیع،نابود کردن اصل مقاومت و تسلط بر منطقه‌ی بسیار مهم خاورمیانه است؛(دیدار با مردم قم ۱۳۸۷/۱۰/۱۹)
نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی مسأله‌ای است که با مصالح ملت‌های این منطقه ازجمله با مصالح کشور عزیزمان ایران سر و کار دارد.(خطبه نمازجمعه تهران 25/9/79)
امروز هر حادثه‌ای که در فلسطین رخ دهد و این قضیه به هرجا منتهی شود، به‌طور مستقیم به سرنوشت کشورهای اسلامی مربوط است و بر آن‌ها هم اثر می‌گذارد . امروز ملت‌های مسلمان برای فلسطین هر‌کار بکنند،برای خود و به نفع خود کرده‌اند.
وقتی با نقشه‌ی استعمار بریتانی و کمک دنیای استکبار،این قطعه‌ی خونین از پیکره‌ی دنیای اسلام جدا شد،آن‌روز نظرشان فقط فتح همین قطعه نبود؛ آن‌روز هم نظر استعمارگران تسلط بر کل‌منطقه-که قلب دنیای اسلام است- بود .
(میلاد پیامبر"صلی الله‌وعلیه‌وآله"وامام صادق"علیه‌السلام" 9/3/81) 

نگاه سوم: حمایت از ایران(حمایت از خود)

مقاومت مردم فلسطین، مقاومت مردمی است که مانند انقلاب اسلامی ایران از اهل بیت"علیهم السلام"  و به طور خاص امام حسین"علیه‌السلام" درس ایستادگی وعزت‌مداری را آموخته است. مردم فلسطین و مبارزان حماس حکم سربازانی را دارند که ضربه زدن به آن‌ها، ضربه زدن به ایران تلقی می‌شود.
کدام ملت و دولتی را پیدا می‌کنید که از سربازان خود در خط مقدم، حمایت و دفاع نکند؟!
به بیان‌دیگر، ایران توانسته است مرزهای خود را از حدود جغرافیایی خود فراتر ببرد. امروز مرزهای لبنان و مرزهای فلسطین نیز مرز ایران هستند.
وقتی عده‌ای از جوانان شیعه‌ی لبنانی در سال 1980 میلادی ـ یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ـ جنبش حزب‌الله لبنان را براساس اندیشه‌های امام خمینی"ره" بنیان نهادند، قوی‌ترین پایگاه صدور انقلاب اسلامی شکل گرفت.
جلوتر برویم؛ بوش در طرح خاورمیانه‌ی بزرگ خود قصد داشت بعد از حمله به افغانستان و عراق،به ایران حمله کند و حتی نقشه‌ی خاورمیانه بعد از حمله به ایران را نیز ترسیم کرده بود.اما یک مشکل بزرگ وجود داشت: حزب الله لبنان و حماس.
آری حماس که تنها از حمایت دو دولت ایران و تا حدودی سوریه برخوردار است، خط مقدم جنگ ایران با مستکبران جهانی یعنی آمریکا و اسرائیل به حساب می‌آید.
کسانی که معتقدند حمایت ایران از فلسطین و لبنان در راستای منافع ملی ایران نیست، تاریخ انقلاب‌اسلامی‌ایران و اهداف آن را دوباره مرور کنند.
فلسطین و لبنان خطوط مقدم نبرد اسلام ناب محمدی با اسلام آمریکایی واسرائیل غاصب است و مگر انقلاب و هشت سال دفاع مقدس جز این هدفی داشت؟!

به‌دیگرسخن، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب، استقلال ملی است که این آرمان‌بزرگ با اهداف آمریکا در منطقه سازگار نیست و برای شکست دادن آمریکا و حفظ استقلال چه میدانی بهتر از همین فلسطین و لبنان؟!

به این خبر دقت کنید :  
 روزنامه‌ی آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز به نقل از دوتحلیل‌گر صهیونیست نوشت: هدف اصلی حمله‌ی اسرائیل به غزه،مهار نفوذ انقلاب ایران در خاورمیانه است که تا به امروز غیرقابل توقف به نظر آمده است.جنگ غزه بیش از آن‌که با حماس باشد،با ایران است؛ و اسرائیل می‌کوشد ستاره‌ی بخت ایران را در منطقه به حالت افول درآورد ... 

 نگاه چهارم : حمایت ازسرزمین قدس
«سُبْحانَ الَّذی أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیر» اسراء/1

حرم قدس شریف مهم‌ترین محور منازعه‌ی اسلامی ‌صهیونیستی محسوب می‌شود و‌ علت‌آن، جایگاه رفیع این مکان مقدس در دین اسلام است .
مسجدالاقصی ـ قبله‌ی اول مسلمانان جهان ـ همان مسجدی است که خداوند در اولین آیه‌ی سوره‌ی إسراء از معراج خاتم‌الانبیاء "صلی‌الله‌علیه‌وآله" از این مسجد سخن می‌گوید ومسجدالاقصی را پربرکت‌ می‌خواند.  

پیامبراکرم"صلی الله‌علیه وآله" در روایتی بیت‌المقدس را از بهترین سرزمین‌ها وبقعه‌ها می‌شمرند.
‏«...خِیَارُهُ من‌الْبِقَاعِ ‌فَمَکَّةُ وَالْمدینةُ وَبَیْتُ‌الْمَقْدِس‏....»
(التفسیر المنسوب إلى‌الإمام‌الحسن‌العسکری"علیه‌السلام" ص661) 

امیرالمؤمنین علی"علیه‌السلام"به مردی که قصدسفر به مسجدالاقصی داشت، فرمودند:
«
...  صَلِّ فِی هَذَا الْمَسْجِدِ فَإِنَّ الصَّلَاةَ الْمَکْتُوبَةَ فِیهِ حَجَّةٌ مَبْرُورَةٌ وَ النَّافِلَةَ عُمْرَةٌ مَبْرُورَةٌ ... وَصَلَّى فِیهِ سَبْعُونَ نَبِیّاًوَسَبْعُونَ وَصِیّاً أَنَا أَحَدُهُمْ وَقَالَ بِیَدِهِ فِی صَدْرِهِ مَادَعَا فِیهِ مَکْرُوبٌ بمَسأَلةٍ فِی حَاجَةٍ مِنَ الْحَوَائِجِ إِلَّا أَجَابَهُ اللَّهُ وَ فَرَّجَ عَنْهُ کُرْبَتَه».

در این مسجد نماز بخوان که نمازواجب در این مسجد، ثواب حج مقبول و نماز نافله، ثواب عمره‌ی مقبول را دارد؛ ... هفتاد نبی و هفتاد وصی از جمله من در این مسجد نماز خواندند؛ ... صاحب حاجت وغمی در این مسجد دعا نمی‌کند مگر آن‌که خداوند حاجت او را اجابت و غم او را برطرف نماید .
(الکافی  ج‏3  ص  492 و 491 - کامل الزیارات  ص 32 و 33) 

هجوم صهیونیست‌ها و تخریب این سرزمین، هجومی است به سرزمین‌های مقدس ما مسلمان‌ها؛ و از این جهت حمایت ما از مردم فلسطین، حمایت و دفاع از این سرزمین مقدس محسوب می‌شود .  

 

  نگاه پنجم : دعوت ‌عملی ‌به ‌مذهب
از روش‌های موثر تبلیغ دین و مذهب،اظهار محبت، دل‌سوزی‌،حمایت وهم‌دردی است.ما در اثر حمایت‌های مادی و معنوی از مردم فلسطین،به طور غیرمستقیم تأثیرگذاری مذهبی داریم؛ به‌‌طوری که آن‌ها خود مشتاق مذهب تشیع شده و با کمال میل، به آن روی می‌آورند.با این نگاه، آیا نمی‌توان این حمایت‌ها را مصداقی از تألیف قلوب (نزدیک کردن دل‌ها به شیعه) که در قرآن آمده است، دانست؟! 

نتیجه‌ی حمایت‌های ملت و دولت ایران را، در این خبرها ملاحظه کنید :

ـ مائیر دغان ـ رئیس موساد ـ در شهریور امسال به نخست‌وزیر اسرائیل گزارشی داد که بر مبنای آن،شماری از پیروان و رهبران سنیِ جنبش ضد صهیونیستی به مذهب تشیع گرویده‌اند. 

ـ سایت شبکه‌‌‌‌ هفت‌ تلویزیون یمن نوشت: بعد از جنگ 33روزه،هزاران جوان سنی که درصدد فرار از بحران‌هایی که عرب‌ها با آن روبرو هستند می‌باشند،به تشیع گرویده‌اند.  

ـ کتاب "صاد" که براساس گزارش یک استاد دین‌شناسی در مدرسه‌ی عالی صهیونیستی تنظیم گردیده ، هشدار می‌دهد: تشیع در مناطق عربی پرجمعیت به‌خصوص در منطقه النقیب ـ که شامل نیمه‌ی‌جنوبی فلسطین است ـ در حال گسترش است و روند گرایش جوانان اهل سنت به تشیع و نیز میزان رشد جمعیتی شیعیان ، به‌زودی به تأسیس یک دولت شیعی در منطقه النقیب یا بئر‌السبع می‌انجامد ولذا باید برای آن فکری کرد. 

ـ کتاب دقیق و تأثیرگذار«شیعه‌وسنی،غوغای ساختگی» یکی از نوشته‌های شهید دکتر فتحی‌شقاقی، همان مجاهد اهل‌سنت فلسطینی است که در دفاع از شیعه و اثبات ضرورت وحدت اسلامی کم‌نظیر است. 

ـ پیام اسماعیل هنیه به ملت ایران: هنوز دعای خمینی کبیر که از خداوند منان مسألت می‌نمودند توفیق سفر به قدس شریف و اقامه نماز در آن را پیدا کنند، در گوش‌مان طنین انداز است، فرصت را مغتنم شمرده و از خدای بزرگ می‌خواهیم که با فراهم آوردن این فرصت برای رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران، برای اقامه نماز در قدس آزاد شده و رها از لوث دشمن اسرائیلی، این آرزوی قلبی حضرت امام"ره"را تحقق ببخشد.(به مناسبت روز قدس- مهر 87) 

ـ ابو سُرور مسئول‌اطلاع‌رسانی حماس در تهران: می‌خواهند مانع ادامه حمایت‌های ملت‌های مسلمان به‌خصوص برادران شیعه، از فلسطین و مظلومیت مردم فلسطین بشوند. در حالی که امام حسین"علیه‌السلام" تنها متعلق به شیعیان نیست؛ امام حسین"علیه‌السلام" اسوه‌ی آزادگان جهان و قیام او قیام مقدسی برای اقامه‌ی عدل و حق است. (بهمن87)  

 ـ  رضا امیرخانی"نویسنده مشهور": در لبنان خدمت سیدحسن‌نصرالله رسیدم، ایشان یک روحانی را به من معرفی کرد که در فلسطین رفت‌وآمد داشت و من از آن روحانی درباره‌ی حماس پرسیدم. ایشان برایم تعریف کردند: درسفری که به غزه داشتم پیش 2نفر از استشهادیون رفتم. آن‌ها گفتند که عازم عملیات هستیم و ما را نصیحتی بکن؛ من آیات و روایاتی در خصوص جهاد و شهادت برایشان خواندم؛ مدتی که برایشان صحبت کردم،گفتند ما شما را از لبنان نیاوردیم تا حرف‌های تکراری برایمان بگویی، از امام حسین"علیه‌السلام" برایمان بگو. (جام جم آنلاین)

 ـ یک جوان مسلمان فلسطینی می‌گفت : امروز در زندان‌های سرزمین اشغالی ، زندانی‌ها به عشق امام"ره" ، شعر می‌خوانند.(مقام معظم رهبری"مدظله" در جمع طلاب ودانشجویان 29/9/68) 

ـ حجت‌الاسلام غریب رضا"مسئول موسسه گفتگوی دینی": به‌خاطر دارم در بعثه‌ی مقام معظم رهبری در مکه با یکی از روحانیون فلسطینی دیدار داشتم. به صراحت می‌گفت ما در مساجد فلسطین برای آماده شدن و جهاد در رکاب مصلح آخرالزمان، با مهدی موعود" علیه‌السلام" بیعت می‌کنیم. همین بیعت با مهدی موعود"علیه‌السلام" در وصیت‌نامه یکی از شهدای بزرگ سنیِ حماس به نام "نضال فرحات" سازنده‌ی موشک‌های قسام بیان شده است. او در ضمن وصیت‌نامه‌ی پرشور خود می‌نویسد: «...هذاالزمان زمن‌المهدی فأنا أبایعه مِن الآن متی ظهر...» این زمانه، دوران مهدی است و من با او از هم اکنون تا زمانی که ظهور کند بیعت می‌کنم. 

ـ در مقابلِ مفتیان مزدور عربستان که به حرمت عملیات شهادت‌طلبانه فتوا می‌دهند، فلسطینی‌ها برای اثبات جواز و بلکه وجوب قیام و شهادت‌طلبی، به انقلاب و شهادت‌طلبی امام حسین"علیه‌السلام" استدلال می‌کنند. 

حـــاشــیـــه

·       مذهب مسلمانان فلسطین
جامعه‌ی اسلامی فلسطین مانند دیگر جوامع اسلامی، متشکل از شیعه و سنی است. غالب مسلمانان فلسطین شافعی هستند.
باید توجه داشت که در میان فرقه‌های اهل تسنن، نزدیک‌ترین فرقه به شیعه ـ چه از نظر میزان علاقه‌مندی به اهل‌بیت پیامبر
"علیهم السلام" و چه از نظر اصول و احکام فقهی ـ فرقه‌ی شافعی است.
ابوعبدالله محمدابن ادریس شافعی، رهبر این فرقه نیز در غزه تولد یافته است.
در گوشه و کنار کشورشان نام اهل‌بیت‌پیامبر"علیهم‌السلام" بر پیشانی مساجد می‌درخشد؛
در یکی از اخبار همین جنگ22روزه آمده بود که هواپیماهای رژیم صهیونیستی مسجد «علی ابن ابی طالب»"علیهما السلام" را در شهر غزه بمباران کردند. (10دی)
اما علاوه براین مسجد،مساجد دیگری نیز به نام اهل‌بیت"علیهم‌السلام" در فلسطین وجود دارد. مانند:
-   مسجد «الامام‌علی‌ابن‌ابی‌طالب» "علیهماالسلام" واقع در حواره از توابع شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن
-   مسجد «فاطمة الزهراء» "سلام الله علیها" یکی در قریه ارتاح واقع در جنوب طولکرم و دیگری درشهر نابلس
-  مسجد«الحسین‌بن‌علی»"علیهماالسلام" یکی واقع در محله‌ی ‌الصبرة در نوار غزه و دیگری در خیابان عین‌سارة شهر الخلیل

 ·       شایعه ناصبی بودن،توطئه صهیونیست
جریان تفرقه (صهیونیست و ...) می‌کوشد برای ضعیف کردن جهان اسلام، شیعیان را «رافضیانِ»کافر و اهل‌تسنن را «نواصبِ»کافر معرفی کند.
به همین جهت از سویی فلسطینیان را از خطر گسترش تشیع می‌ترساند و چهره‌ی مبارزان فلسطینی را به‌عنوان مزدوران ایران و گسترش دهندگان تشیع در فلسطین، تخریب می‌کند؛ و از سوی دیگر به ایرانیان و شیعیان این‌گونه تلقین می‌کند که فلسطینی‌ها ناصبی و دشمن اهل‌بیت
"علیهم السلام" هستند.
شهید مطهری"ره": «یک وقتی شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضی‌ها شایع است. این فلسطینی‌ها ناصبی هستند. ناصبی‏ یعنی دشمن علی"علیه‌السلام".ناصبی غیر از سنی است. سنی برای امیرالمؤمنین"علیه‌السلام" احترام قائل است؛ چون او را خلیفه‌ی چهارم می‌داند و علی را دوست دارد. اما ناصبی یعنی کسی که علی را دشمن می‏دارد. سنی مسلمان است ولی ناصبی کافر است، نجس‌است.
هیچ فکر نمی‏کنند که این، حرفی است که یهودی‌ها جعل کرده‏اند. در هرجایی یک حرف جعل می‏کنند برای این‌که احساس هم‌دردی‏ نسبت به فلسطینی‌ها را از بین ببرند.می‏دانند مردم ایران شیعه‏اند و شیعه‏ دوست‌دار علی است؛ و معتقد است هر کس دشمن علی باشد کافر است. برای این‌که‏ احساس هم‌دردی را از بین ببرند،این مطلب را جعل می‏کنند... دشمن یهودی یک عده مزدور را مأمور می‏کند و می‏گوید: شما پخش کنید که این‌ها ناصبی‏اند. (آشنایی باقرآن، جلد۴، پاورقی صفحه۳۲-گفتار استاد درضمن تفسیر سوره نور در مسجد الجواد"علیه‌السلام"– ۱۳۴۹) 

حرف آخر : سرانجام ...

بدون شک فلسطین به فلسطینی‌ها برخواهد‌گشت.زمان ممکن است کوتاه یا بلند شود،بهایی که پرداخت می‌شود ممکن است سنگین یا سنگین‌تر باشد،اما این واقعه اتفاق‌خواهدافتاد.
(مقام معظم رهبری"مدظله" مبعث 4/8/79)
به فضل الهی و در پرتو عزم قاطعانه و دفاع جانانه‌ی رزمندگان فلسطینی و بیداری و حضور ملت‌ها در صحنه، این حوادث در نهایت به طور قطع به پیروزی حق بر باطل خواهد انجامید.(مقام معظم رهبری"مدظله" دیدار با مردم قم ۱۳۸۷/۱۰/۱۹)

تهیه و تدوین :علی شبستری

alijan10@yahoo.com


دسته ها :
دوشنبه بیست و هشتم 11 1387
X